W jakich sprawach może doradzić nam notariusz?

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

kancelaria notarialna z Torunia profesjonalny notariusz umowy notariusz sporządzanie dokumentów

Z jakimi sprawami trzeba zgłosić się do biura notariusza?

W naszym kraju osoba mająca posadę notariusza zajmuje niesamowicie ważną pozycję, bowiem nie jest wyłącznie – jak to się potocznie określa – „osobą zaufania publicznego”, lecz również kimś, kto perfekcyjnie rozeznaje się w zawiłościach prawa. Rejent jest zatem pracownikiem publicznym – podobnie jak policjant – oraz jego przeznaczeniem jest dbanie o interesy Klienta. Do rejenta przeważnie wędruje się z konkretną sprawą i musimy mieć ze sobą wszelakie potrzebne dokumenty. Te, jakie będą przez niego utworzone są stosowane jak dokumenty oficjalne oraz posiadają tzw. moc prawną. Generalnie, to co zostało w nich uzgodnione zaczyna obowiązywać. Nikogo więc nie powinno zastanawiać, iż do kancelarii notarialnej koniecznie powinniśmy wziąć, przykładowo umowy zawarte w bankach, umowę o rozdzielności majątkowej czy umowę najmu działki.

Najistotniejszym zadaniem notariusza jest działanie jednomyślnie z przepisami prawa, jednomyślnie z osiągniętą widzą oraz umiejętnościami. W ogóle nie może stąd dojść do „pogwałcenia” przepisów, gdy osoba pełniąca funkcję notariusza z pełną świadomością wykorzystuje własnych Klientów wdrażając liczne niedociągnięcia oraz manipulacje. Każdego notariusza zobowiązuje Kodeks Etyki Zawodowej, który precyzyjnie prezentuje to, jak między innymi notariusze są zobowiązani postępować.

Umowy, które tworzymy osobiście, przykładowo umowę najmu działki, świadectwo o pełnomocnictwie bądź świadectwa o wydaniu darowizny, nie są objęte przymusowym uwierzytelnianiem przez rejenta. Przeważnie widnieje na nich pieczęć notariusza, jeśli zależy nam na tym, aby podnieść rangę i wiarygodność oddanego dokumentu. Ściślej mówiąc – wcale nie ma takiego zobowiązania, więc nie musimy kłopotać się o następne poświadczenia.

Rodzime prawo uznaje jednak takie okoliczności, w jakich rejent jest najzwyczajniej w świecie nieodzowny. Zaliczają się do nich dokumenty, jakie bez jego pieczątki są przyjmowane za nieważne.

W dalszej części artykułu znajdują się wybrane spośród wymienionych dokumentów:

Oświadczenia kupna i zbycia wszelakich nieruchomości – kawalerek, domków jednorodzinnych, działek pod budowę, terenów agrarnych, działek hobbystycznych itd.

Wydanie darowizny, w przypadku kiedy darowizną jest nieruchomość

Darowizna działki

Małżeńska umowa majątkowa, czyli tzw. intercyza

Podzielenie spadku, jeśli mieści się w nim jakaś nieruchomość

Wszelkie umowy spółek, np. akcyjnych

Wyszczególnione u góry dokumenty muszą mieć niewątpliwie pieczęcie i podpis notariusza. Pozostałe krótko mówiąc nie muszą mieć układu aktu notarialnego, możemy sporządzać je w swobodny sposób. Warto mieć na uwadze, iż wyłącznie umowy zaakceptowane przed notariuszem rzeczywiście są zgodne z prawem.

W przypadku kiedy mamy na względzie spółki handlowe, wówczas koniecznie muszą one podpisywać w asyście notariusza, m.in. zmiany w zarządzie, formularze dotyczące funduszu firmowego, oświadczenie tyczące się podjęcia poprzez partnera wskazanej części udziałów.

Sporządzenie umowy w Kancelarii Notarialnej i oznakowanie jej pieczęcią i podpisem rejenta podlega właściwym taksom. Są one stosunkowo spore, jednak zależne są szczególnie od wartości obiektu umowy. Jeśli ktokolwiek zamierza odsprzedać działkę wartą parę milionów złotych, to powinna liczyć się z ogromnymi opłatami. Maksymalna taksa jest wskazana przez Ministra Sprawiedliwości, lecz i tak jest ona duża. Rejenci krótko mówiąc nie są przymuszeni do stosowania największych stawek, natomiast co najważniejsze – konkurencja sama wymusza ich ograniczenie. Do rejenta idziemy głównie w wyjątkowo ważnych sprawach, czyli tych które wymagają poświadczenia przez osobę trzecią albo chcemy przechować sporą sumę pieniędzy.

Czy istnieją jeszcze inne koszty oprócz taksy notarialnej?

Prócz tego, że notariusz musi koniecznie zainkasować za własną działalność honorarium, musimy spłacić podatek, przykładowo od darowizny oraz uiścić opłaty sądowe. Stawki takie są udostępniane przez rejenta odpowiedniemu urzędowi skarbowemu albo sądowi. Na każdym papierze można dobrze skontrolować, co trzeba sfinansować. Bardzo często Interesanci telefonują do Kancelarii w Toruniu i zamierzają w mgnieniu oka uzyskać informacje mówiące o tym, ile dokładnie wynoszą poszczególne opłaty. Oczywiście w wypadku taksy jest opcja negocjacji sumy, bowiem na pozostałe odpłatności osoba pełniąca funkcję notariusza zwyczajnie w ogóle nie ma wpływu.

Czego nie wolno robić notariuszowi?

Głównie – notariusze ogólnie rzecz ujmując nie mogą podejmować się działań, jakie przeszkadzałyby w którymkolwiek sensie w wykonywaniu powinności osoby zaufania publicznego. Rejent wcale nie może zatem zajmować się dziedziną handlu, pośrednictwem (m in. nieruchomości) albo doradzaniem w interesach.

Po drugie – nie powinien podejmować zatrudnienia bez akceptacji izby notarialnej, o ile nie będzie to zawód pracownika uczelni, pedagoga bądź będącego połączeniem obu.

Po trzecie – pod jednakową nazwą czasem może pracować paru notariuszy (m in. w formie spółki cywilnej) niemniej z ograniczoną odpowiedzialnością.

Jeśli chcesz wiedzieć dużo więcej, wejdź w link po prawej stronie – Notariusz Toruń

Strona używa cookies
Ok