Kierowcy karetek muszą kończyć specjalistyczne kursy

kursy i szkolenia dla kierowców pogotowia ratunkowego kursy na pojazdy uprzywilejowane Toruń

kursy i szkolenia dla kierowców pogotowia ratunkowego kursy na pojazdy uprzywilejowane Toruń

Na czym polega zawód kierowcy karetki?

Nie istnieje pewnie osoba, jaka nie zaobserwowałaby sanitarki pędzącej na sygnale. Nie tylko z powodu charakterystycznego dźwięku, jaki wywołuje na trasie, ale również ze względu na dramatyczność sytuacji. Sanitarka na sygnale znaczy bowiem jedno: wewnątrz jest potrzebujący niezwłocznie pomocy, bowiem zagrożone jest jego zdrowie bądź życie. Sanitariusze – owszem – są niezastąpieni, ale kierowca pogotowia też odgrywa ważną rolę. Co naprawdę robi? Inaczej mówiąc: czym dokładnie zajmuje się ktoś, kto pracuje za kierownicą pojazdu uprzywilejowanego?

Głównym jego zadaniem jest transportowanie schorowanych osób, które potrzebują szybkiej pomocy lub rehabilitacji, do szpitala albo innej placówki medycznej. Dostarcza również produkty lecznicze, które wymagają profesjonalnych warunków transportu. Kierowca ambulansu akceptuje wezwania od osób zatrudnionych w dyspozytorni. To oni powiadamiają go, w jakie miejsce musi obowiązkowo się natychmiast udać, ile osób potrzebuje pomocy itd. Jeśli prowadzi sam oraz natrafi na wypadek, jest upoważniony udzielić jego ofiarom pierwszej pomocy. Kierowca pomaga również sanitariuszom umieszczać pacjentów w karetce (za pomocą noszy).

Czego wymaga się od kierowcy karetki?

Naturalnie prócz zapewnienia pomocy osobie pokrzywdzonej, domaga się od kierowcy pogotowia, by rezygnował z ryzykownych manewrów na trasie. Priorytetowym obowiązkiem jest nieszkodzenie choremu, który jest wieziony do placówki służby zdrowia. Kierowca jadący ambulansem jest zobowiązany do zachowania jej w należytym stanie technicznym, w schludności i w gotowości do pospiesznego wyjazdu do pacjenta. Za każdym razem musi utrzymywać łączność ze stacją ratownictwa. Kiedy jedzie już ambulansem, musi dość wcześnie zakomunikować innym użytkownikom drogi, że spieszy z nagłym przypadkiem. Chodzi tu o alarmy dźwiękowe i wzrokowe. Każdy kierowca sanitarki musi obowiązkowo wcześniej przebyć fachowy kurs dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych, by móc w ogóle zacząć pracę w takim zawodzie. Takie zajęcia są planowane poprzez ośrodki kształcenia kierowców. Należy posiadać prawo jazdy z konkretnej kategorii, skończone 21 lat, potwierdzenie od lekarza medycyny pracy oraz psychologa o nieistnieniu żadnych przeciwwskazań zdrowotnych, wykazać się sprawnością w prowadzeniu pojazdu, a także mieć odpowiednie dyspozycje emocjonalne.

Czy warto zrobić kurs na kierowcę karetki?

Wszystko jest uzależnione od tego, czego oczekujemy po tymże zawodzie. Trzeba na początku upewnić się, że posiadamy dostateczną znajomość wymogów w których się go wykonuje. Kierowca karetki ma styczność z chorymi zakaźnie, zatem nadwątlić się może także jego zdrowie. Ponadto jest narażony na intensywny stres w trakcie prowadzenia sanitarki. Jest wysokie ryzyko, że spowoduje wypadek jeżdżąc z osobą chorą z zawrotną prędkością. Poza tym kierowcy pomagają przy noszeniu chorych do szpitala czy pokrewnych jednostek. Może to doprowadzać do zranień rąk, ramion albo pleców. Co ważne – praca bynajmniej nie odbywa się w uregulowanych godzinach. Tutaj raczej trzeba zmierzyć się z trybem 12-godzinnym. Kolejnym źródłem stresu są kryzysowe przypadki życiowe chorych, z jakimi kierowcy karetek mają kontakt codziennie.

Zazwyczaj mocno wywiera wpływ to na negatywne samopoczucie, jest motywem melancholii bądź co najmniej zaniżonego nastroju. Z całą pewnością trzeba zrobić kurs na kierowcę karetki wówczas, kiedy mamy pewność, że interesuje nas wyłącznie niniejszy zawód i jesteśmy mocni wewnętrznie.

Na jakie komplikacje są wystawieni kierowcy sanitarek?

Głównie na niezdrowy hałas (syreny ostrzegawcze), styczność z izotopami radioaktywnymi (istnieje szansa napromieniowania), wypadki (np. prowadzenie karetki z dużą prędkością, przemierzanie skrzyżowań pomimo czerwonego światła), nieprzyjemne wyniki działania materiałów dezynfekujących, drobnoustroje chorobotwórcze (które mogą egzystować, m in. we krwi), nadmierny wysiłek fizyczny oraz wymuszoną pozycję w trakcie prowadzenia sanitarki, noszenia rannych. Niezmiernie istotnym (i jednocześnie niekorzystnym) składnikiem jest styczność z umierającymi rannymi lub zmarłymi, co potęguje zasadniczo stan napięcia emocjonalnego. Kierowca pogotowia może także ulec innym urazom, przykładowo tym, jakie spowodują sami chorzy. Często tak jest w przypadku poszkodowanych chorych psychicznie.

O tym trzeba wiedzieć!

Miesięczne wynagrodzenie kierowcy sanitarki oscyluje w zasięgu 3.000 zł brutto i jest uzależnione od różnorodnych czynników, m in. lat pracy, zdolności materialnych szpitala albo regionu. Pracodawca zwraca szczególną uwagę na kompetencje oraz predyspozycje, jakie podwładny mógł nabyć wcześniej na pokrewnym stanowisku. Uprawnienia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi mamy szansę zdobyć tylko na specjalistycznym szkoleniu, a przełożeni spoglądają na nie życzliwym okiem. Przeważnie do spełniania tego zawodu jest niezbędne średnie wykształcenie i dodatnio ocenione psychotesty. Każda czynność kierowcy sanitarki jest pracą indywidualną, innymi słowy, iż jedynie osoba kierująca takim pojazdem jest za niego całkowicie odpowiedzialna. Planujesz wiedzieć więcej o kursach dla kierowców karetek? Kliknij tutaj – Kursy i szkolenia dla kierowców

Strona używa cookies
Ok